mandag den 21. april 2014

Sol og forårsglæde udendørs. Tristhed og grå skyer i mit sind.

Jeg kan virkelig godt se, mærke og nyde, at der er blevet forår og solskinsvarmt udendørs. Jeg bruger min energi på at fortælle mig selv, at det er dejligt. Dejligt med lys, sol og varme. Dejligt at spise is eller holde i hånd med min kæreste. Dejligt at gå tur udenfor uden jakke. Jeg anerkender det - det ER dejligt og jeg nyder både foråret og vejret, som nu endelig er blevet rigtigt godt og varmt. Men samtidig er jeg ramt af ambivalente følelser… jeg har haft 3-4 dage med triste og deprimerede tanker, som om de grå skyer bare har trukket sig sammen i mit sind. Ubegrundet, som det nok tit er, når det er en reel depression. Jeg har været træt, grædt og følt mig ussel. Jeg har været hård ved mig selv fordi jeg har fået et jobafslag, ikke får trænet som jeg skal og ikke i det hele taget ikke føles, at jeg lykkes eller kan finde ud af at være rigtig glad. Negative tanker rumsterer i mit sind, mens verden omkring mig er samlet til påskehygge og solbadning…. jeg bliver misundelig på at andre kan være glade og have det sjovt. Og at de kan gøre lige hvad de vil uden at bekymre sig om træthed, udmattelse eller angstanfald. At de smukke kvinder kan vimse rundt i korte kjoler og shoppe eller være sociale i hele dage uden at de pludselig mister selvtilliden, selvværdet eller bliver så udmattede, at de skal gå med museskridt hjem eller ringe efter nogen, der kan hente dem inden tårerne bare triller ned af kinderne. Det gælder om ikke at sammenligne sig selv med andre. I know. Og jeg forsøger ikke at sammenligne mig selv, min "tilstand" eller mit liv med "de andre" - men for pokker hvor gad jeg godt holde fri bare en måned fra det her triste, hårde humørhelvede som dagligt er en kamp. Bare en måned hvor jeg ikke konstant behøver at tænke over hvad jeg laver, om jeg spiser sundt, træner, sover ordentligt, tager min medicin, balancerer energien, går til yoga, slapper af, passer på med ikke at spise for meget, få rørt mig, få lys, meditere, at jeg skal til læge og andre små ting, der hurtigt bliver store i mængden. Det her er vel bare endnu en lille nedtur på vejen op ad, men hver nedtur er hård og streng. Jeg vil op på toppen, holde balancen og blive der….. Og nu skal jeg bare have vendt den her nedtursskude om, så jeg også kan få fuld fornøjelse af både sol og forårsglæden.

Hvad hjælper dig når du er trist eller ramt af grå skyer i sindet? 

6 kommentarer:

  1. Du er på rette vej ! Jeg kan mærke det og det er ikke en nem vej- du har min dybeste respekt og jeg sender dig varme tanker og kærlige knus - Miri

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Miri. Det er dejligt, at få lidt opbakning til, at det er den rette vej…. og knuser tilbage til dig.

      Slet
  2. Du er alt for hård ved dig selv. Afslag på et job? Måske lige netop, at du har brug for mere pause, før du kommer ud i joblivet igen. Der er dyk i denne her proces og de er simpelthen SÅ hårde, for tanken om, at man skal være i et sort hul igen igen, er så tungt, så tungt. Som Miri skriver, du er på vej, men det vigtigste er accept af, at du er hvor du er. At du har brug for ro, mange pauser. Jeg husker selv de periode, hvor jeg bare tænkte "hvor er pauseknappen", hvor jeg bare ikke orkede flere sorte huller, eller følelsen af, at være så forkert. Heldigvis bliver perioderne kortere, og det måtte jeg holde fast i, som et bitte sivstrå. Engang imellem bliver vi nødt til at slippe "alt det vi bør", yogaen, meditationen og alt det der. Skrue det hele ind, til det mest primære, som medicin og hvile. Og bare få ro, hvile og æde flødeboller, indtil hullet har trukket sig sammen igen. Tanker herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød og betænksom Malene. Dine ord varmer mere end du aner og jeg har tænkt meget over dem siden. Nu har jeg for alvor trykket på PAUSE knappen for jeg har sagt mit job op for at få ro i sindet. Og om lidt køber jeg sgu nogle flødeboller…. TAK Malene :)

      Slet
  3. Malene skriver det så godt ! Accept og flødeboller- jeg er enig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt. Accept og flødeboller it is!

      Slet