onsdag den 16. juli 2014

Mere stilhed, tak!

Før jeg blev stressramt havde jeg ikke et problem med larm, uro eller lyde. Nu er jeg virkelig sensitiv overfor larm og er helt afhængig af mine støjreducerende hørebøffer samt stille pusterum i hverdagen. Det er faktisk ikke så sært at vores hjerne brænder ud med alt det støj og larm vi udsættes for. En ting er, at vi udsættes for lyde og larm fra vores omgivelser, men så er der også alt det andet. F.eks. når du ringer til offentlige institutioner og venter i telefonkøen - her kører altid det skingreste musik som "underholdning" mens du venter. Hvorfor? På OK-tankstationen "snakker" benzinstanderen til dig og spiller musik mens du tanker. Er det nu nødvendigt? For det ikke skal være løgn, så oplever jeg også ofte, at der i større byer er enormt højt musik eller sågar en DJ, der enten pifter stemningen op i butikkerne eller måske endda på gågaden. Det samme gør sig gældende i supermarkederne hvor den ene digitale søjle udsender højlydte reklamer oveni alt "musakken" der allerede spiller i baggrunden. Hvem har fundet på, at vi konstant skal stimuleres med lyde og omgives af støj? Jeg tror, at det ville være en stor fordel hvis vi fik flere stillerum på kontorerne eller i skolerne hvor vi kan trække os tilbage og isolere os fra larm. Eller hvis vi udviste større hensyn til hinanden i store menneskemængder. Det bedste sted at få ægte stilhed er i naturen. Her hersker en helt anden ro og afslapning, der kræser om hjernen efter alle de andre stimuleringer i omgivelserne som gør hjernen træt.

4 kommentarer:

  1. Du har så evig ret. Mit system lukker også fuldstændig ned over larm. Ikke fuglene der pipper i flok, det healer, men alt det kunstige, der bare skal peppe. Vi må have nogle flere "stilhedszoner"

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ønske, at der var flere stillezoner i byen. Flere pusterum. Og at, det blev mere acceptabelt at lade os med behov for ro, få stilhed…. :)

      Slet
  2. Du har ret ! Vi er blevet støj forurenet og kan blive helt rastløse, hvis i befinder os i stilhed....

    SvarSlet
    Svar
    1. ja og det er jo netop i stilheden vi burde hvile. Ellers er der jo støj i hovedet og omkring os konstant!

      Slet