søndag den 17. november 2013

10 tricks til at hjælpe dig ud af en nedtur


Når jeg er nede har jeg gennem mange, mange erfaringer, opdaget en række mulige tricks til at få det bedre. Det er ikke altid de virker hvor så nedturen bliver ekstra skod, men indimellem kan en eller flere af disse 10 tricks hjælpe mig på rette spor igen inden jeg falder i det allerdybeste, sorte hul:

1. Et varmt bad evt. med lidt hjemme-wellness (ansigtsmaske, skrub e.l.)
2. En lun kop te og dyne i sofaen.
3. At min kæreste trykker mig under fødderne eller nusser mig i håret. I det hele taget får fysisk kontakt mig til at slappe af, så bamsekram eller massage er også godt.
4. Beroligende musik eller guidet meditation i mine hørebøffer.
5. Dybe åndedrætsøvelser igennem næsen og helt ned i maven. Jeg tæller gerne til 4 på indåndingen, pauser på 4, udånder på 4, pauser på 4, indånder... osv.
6. At skrive alle skodtanker ned i en notesbog for at komme UD med negativiteten. At skrive hjælper mig meget.
7. En lur, da nedturen også kan komme bare fordi jeg er for overtræt
8. En frisk gåtur alene i rask trav- uanset vejr. Fysisk rørelse hjælper min hjerne til at slappe af og fokusere på noget andet end det negative. Selvom det er virkelig en udfordring at komme ud af døren når man har det ad helvede til. Jeg har også prøvet at lave lidt yoga eller danse hjemme til happy-feel-good-musik.
9. En sjov TV-serie, youtube-klip eller andet som gør mig glad. Jeg har også oplevet at jeg bare skal se en masse billeder af de dejligste hundehvalpe, som så kan gøre mig i lidt bedre humør.
10. STOP & TÆNK. Et psykologisk værktøj, som min samtaleterapeaut har givet mig. Stop op i situationen og overvej hvilke valg jeg har. Hvad plejer jeg at gøre? Hjælper det? Hvilke andre muligheder har jeg? På den måde kan man øve sig i at komme ud af de negative adfærdsmønstre ved at prøve ANDRE veje end de sædvanlige, som man oftest ikke får det bedre af.

Hvad hjælper mon dig når du har det skod?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar