fredag den 29. november 2013

Kundalini Yoga

I snart et år har jeg gået til Kundalini Yoga. Det er en special yogaform, der integrerer dynamiske rørelser, meditationsøvelser og mantra-sang. I starten var det lidt grænseoverskridende da man trækker vejret højlydt i takt med rørelserne - og mantra-sangen føltes også lidt som man var med i en sekt. Men sandheden er, at jeg de sidste 12 måneder har fået allermest velvære og afslapning ud af kundalini-yogaen. Min stressede, udbrændte hjerne ELSKER meditation. Både åndedrætsmeditation og meditation med mantra-sang. Det er som om, at når den skal fokusere på f.eks. rørelser, vejrtrækningstekning eller ordene i et mantra - så kobler den fuldstændig fra og lader mig være tilstede i kroppen og i nuet. Mellem de dynamiske og aktive rørelser er der hvile hvor man slapper af på bløde uldmåtter. Forskning har vist en positiv effekt på kroppens nervesystem og immunforsvar, som jo er overbelastet når man har stress, gennem Kundalini-yoga.

Uanset hvad, så har det været mit allerbedste middel til at bekæmpe både depression, stress og løse op for blokeringer i min udbrændte krop. Når jeg går fra min yoga-time smiler jeg. Jeg føler mig faktisk lykkelig og lettet..... måske varer effekten ikke resten af dagen, men den giver mig ihvertfald en pause fra kaosset indeni mig. Kundalini-yogaen har også lært mig at trække vejret helt ned i maven - og forsøge at være meget mere mindfull i hverdagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar