søndag den 9. marts 2014

Kampen mod sociale tømmermænd som udbrændt

Før jeg blev ramt af stress/udbrændt var jeg utrolig social og havde altid aftaler med andre mennesker. Jeg elskede godt selskab og var sjældent alene. Nu ser min verden helt anderledes ud. Jeg har fundet ud af, at der nu er noget, der hedder sociale tømmermænd i mit liv. Den tunge, trættende følelse af at have tømmermænd efter en lang nat i byen med lidt ondt i hovedet og en slatten krop og nul energi til følge er nemlig en perfekt sammenligning af hvordan det mærkes så snart jeg har været for social eller haft for mange aftaler. Ligesom prisen for at drikke for meget alkohol kan være ret høj senere, så er det på helt samme måde for mig mht. socialt samvær. Pt kan jeg ikke holde til det fordi det suger min energi og udmatter mig. Det er som om lyde, lugte, snak og mange mennesker overstimulerer min hjerne så jeg bliver fysisk træt. Gang på gang er jeg brændt sammen når jeg kommer hjem f.eks. efter en weekend med besøgende eller en alt for lang dag på arbejdet. Det koster på kræfterne. Nu har jeg lært at sige NEJ til halvdelen af de sociale arrangementer og vælger med omhu hvem, hvor og hvad jeg er med til. Det er pissehårdt, men nødvendigt. Jeg håber, at jeg vinder den her kamp mod sociale tømmermænd for jeg savner mit mere udadvendte liv, hvor jeg ikke behøver at hvile eller være alene mellem hver eneste aftale…. Tippet fra min læge er stadig, at jeg bør fordele hvile og aktivitet 50/50. Et godt tip, men en svær udfordring at efterleve i praksis.

Hvordan fordeler du mon hvile og aktivitet for at finde den fineste balance?

2 kommentarer:

  1. Jeg fordeler min energi med 20/80. 20 til arbejde og det sociale, 80 til mig selv, min yoga, mine børn, min mand og min elskede have. Det trives jeg med. NU. Men jeg måtte stoppe med at kæmpe for og tro og alt blev som før, først der begyndte et at lykkedes. Jeg brugte simpelthen EnerGittes lyssignal system til at finde ud af, hvad der gav energi (grønt lys), hvad der var hverken eller (gult lys) og hvad der dræner (rødt lys). Også er det bare med at få balanceret det og få det der dræner på et minimum og få mere af det der giver energi. En supergod øvelse at gøre på alle ens aktiviteter, fra det sociale, til job og huslige gøremål :-) Og ja, til tider siger man ja til noget man tror giver energi, for at finde ud af, det er stik modsat...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Det er et supertip med 20/80 og lyssignalerne. Jeg vil teste om jeg på nogen måde kan kortlægge min energi på den måde. For det sker ofte for mig, at jeg tror noget giver god energi, men så er det nemlig helt modsat som du skriver. Jeg har også tendens til at blive grebet af stemningen og ikke kunne mærke efter, at jeg f.eks. har brug for meget af min energi på jobbet…. det opdager jeg så når jeg kommer hjem. Og der er det jo opbrugt inden jeg skal til at beskæftige mig med de ting som giver mening….

      TAK fordi du deler dine erfaringer og tips :)

      Slet