onsdag den 5. marts 2014

Om stress, hudproblemer og plejende kokosolie

Hudproblemer som udslæt, tør eller uren hud er klassiske symptomer på stress. Og desværre er jeg ikke disse bivirkninger foruden . Selvom jeg allerede er kommet langt i mit stressforløb, så bliver mit ansigt ved med at være ramt af tør og uren hud. Det er ikke bumser, men nærmere en slags hormonknopper, der både er ømme og synlige. Om det er stress, medicin eller egentlig hormoner ved jeg faktisk ikke. Udslæt og knopperne sidder primært på kæbepartiet og halsen, men både den øverste del af ryggen og brystet er også ramt. Det er ikke just noget, der har en positiv indflydelse på det i forvejen udsatte selvværd og derfor er det noget, jeg er rigtig ked af at bøvle med oveni alt det andet. Den sidste uge har jeg dog for første gang fundet en simpel, men funktionel pleje af min stressede problemhud som umiddelbart ser ud til at virke effektivt. Kokosolie. Ren, økologisk og koldpresset kokosolie som jeg smører på om aftenen som en natcreme efter jeg har vasket mit ansigt. Jeg dufter godt nok eksotisk, men jeg føler, at det har hjulpet både på knopperne og tørheden. 

Har du et godt tip mod stressramt hud?

6 kommentarer:

  1. At arbejde på det indefra med en ordentlig røvfuld fiskeolie. Nordic naturals med citron smager godt. 1 spsk morgen og aften. Er også god mod stress hjerne :-) Zink og C-vitamin er også god til huden og magnesium om aftenen giver ro på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet Malene. Jeg spiser fiskeolie i tabeletter. Går det lige så fint som flydende olie? Jeg er ikke så god til at indtage ting, der smager grimt. Jeg må igang med mere zink, c-vitamin og magnesium. Jeg har tabeletterne hjemme fra helsekost, så jeg må vel bare igang igen….

      Slet
    2. Ja tabeletter er også fine, men du kommer slet ikke op på så høj en dosis som i flydende form. Nordic Naturals flydende med citronsmag er super god og værd at prøve, jeg syntes ikke den smager grimt. Men få da gang i de tabeletter :-)

      Slet
    3. Glemte at skrive, at det skal være deres Omega 3 fiskeolie :-)

      Slet
  2. Duften er lidt speciel, det vil jeg give dig ret i :) Men hvis det hjælper !!! Jeg har gennem tiden brugt det som hårkur, det er også ret godt til det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg begynder, at kunne li duften. Jeg synes bare den er lidt eksotisk og fin. Jeg giver det en periode for at se om det reelt har en effekt på stress-huden inden jeg f.eks. går til læge eller noget. Det er ikke just så sjovt at ligne en teenager når man samtidig bøvler med så mange andre ting.

      Slet