fredag den 31. januar 2014

Det lange, dybe yogiske åndedrag. Slap af i krop og sind.


Når vi stresser eller har f.eks. angstanfald, så trækker vi kun vejret i det øverste af lungerne. Det kan både give ubehag, som svimmelhed og kvalme – men det giver også fysiske smerter i kroppen når ilten ikke kommer ordentlig ud i alle celler. I kundalini yoga fokuserer man meget på vejrtræningen. Det dybe, yogiske åndedrag er noget jeg har lært gennem mine yogaklasser. Og jeg øver mig i det dagligt. Da det har hjulpet mig meget under min sygemelding vil jeg lige dele teknikken med dig:

Udgangspunktet er, at du skal først trække vejret langsomt ind – så meget, så din mave hæver sig. Herefter skal du have ilten op i lungerne. Så du trækker vejret yderligere ind så dine lunger hæver sig hele vejen op til kravebenet. Jeg plejer at tælle til 4-5 mens jeg trækker vejret ind. Så holder jeg vejret inde lige så lang tid (tæller til 4-5). Og puster så ud i modsatte rækkefølge: først luften ud af lungerne, derefter maven. Jeg holder vejret ude mens jeg igen tæller til 4-5 – og gentager hele forløbet som foroven. Flere gange dagligt prøver jeg at tage 3 dybe, yogiske åndedrag med lukkede øjne for at få kroppen og hjernen til at slappe af og for at få mig fokuseret mere på nuet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar