torsdag den 6. februar 2014

Motion mod stress, depression & udbrændthed

Motion er det mest velkendte sundhedstip - og også et af de første råd du får fra lægen når du er udbrændt, har depression eller er stressramt. Motion er ikke det samme som den vildeste fitnesstræning, men blot daglig rørelse af kroppen. Efter min sygemelding har jeg måtte acceptere, at en rask gåtur på 15 min er bedre end ingen motion overhovedet. At det er OK bare at cykle lidt, lave et par yoga- eller strækøvelser på stuegulvet. Alt tæller og er vigtigere end overhovedet ikke at få rørt sig. For bare 5-10 år siden var jeg en af dem, der besøgte fitnesscenteret dagligt. Og en af dem der både gik på dansehold og styrketrænede fast. Nu er jeg i stedet blevet hverdagsmotionist. Jeg håber, at jeg bliver mere fit i fremtiden og både holder min hjerne og krop velfungerende. Derfor har jeg igen meldt mig ind i et træningscenter. Nu ser mit ugenlige træningsprogram derfor sådan her ud:

Mandag: Morgentræning i fitness. 20 min kredsløbstræning + 20 min styrketræning
Tirsdag: 90 min Kundalini-yoga
Onsdag: Morgentræning i fitness. 20 min kredsløbstræning + 20 min styrke
Torsdag:  Morgentræning i fitness. 20 min kredsløbstræning + 20 min styrke
Fredag: 90 min morgenyoga, Kundalini
Lørdag- eller søndag: 1 times gåtur udenfor

Derudover vil jeg også bruge mine ben og cyklen som transportmiddel rundt i byen. Men det er bare bonus!


4 kommentarer:

  1. Tak for din kommentar hos mig, dels for dine ord, men også fordi jeg så fandt frem til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak. Jeg håber du vil læse med her - synes det er vigtigt at dele de her erfaringer med stress hvis det kan hjælpe andre i krisen. For det er sørme ikke sjovt når man først er ramt.

      Slet
  2. Love it, især kundalini yogaen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Også mig. Det er en større udfordring at komme i fitness og morgentræne. Det skal jeg starte om på fordi jeg har så svært ved at slæbe mig ud af døren….

      Slet