søndag den 23. februar 2014

At være udbrændt. Det føles som at gå i alt for små sko…..

Det kan være svært at se eller mærke på en person om vedkommende er udmattet eller udbrændt f.eks. pga. stress. På overfladen kan vi nemlig se friske ud og vi kan også virke som om vi er på toppen eller som vores sædvanlige jeg. Men undervurder ikke en sygemelding med udmattelse eller udbrændthed. I mit tilfælde er jeg "på" når jeg er sammen med andre eller er på job. Men at være social eller på arbejde kræver virkelig meget energi. Hvis jeg ikke passer på at balancere mellem aktivitet og hvile så rammes jeg for alvor når jeg f.eks. kommer hjem eller har weekend. Det er virkelig som om energien forlader kroppen og jeg bliver en utroligt gammel dame, der går langsomt og ikke kan holde til støj, mennesker eller orker andet end at stene på sofaen. Selv de mindste hverdagsting kan virke uoverskuelige og anstrengende. 

Min psykolog gav et rammende billede på hvordan det føles at være udbrændt - og det er en forklaring jeg har anvendt flere gange siden når jeg er løbet tør for energi og må ligge i dvale og undgå selv de mindste stressorer. Udbrændt og udmatning kan forklares med, at du hver eneste dag er nødt til at tage alt for små sko på hver eneste dag. De bliver allerede anstrengende at have på efter bare en dag i arbejdsugen. Og efter hver eneste af de efterfølgende dage i arbejdsugen bliver de små sko bare mere og mere anstrengende at gå i. Også selvom du tager dem af så snart du kommer hjem for at pleje og hvile fødderne. For at have energi til at gå på arbejde eller have sociale aftaler, så er du som udbrændt tvunget til at hvile. Til at slappe af i krop og sind - for mens du er ramt af udmatningen, så  føles det som om du går i bittesmå sko, der både gør dig træt, langsom og som sætter sine spor i kroppen. For mig forklarer det hvorfor jeg er så skidetræt og trist når jeg endelig er hjemme i min comfort zone. Og hvorfor mine weekender ofte bliver brugt på at restituere efter ugens anstrengende aktiviteter. Psykisk udmatning er jo uden sammenligning med den fysiske. Prisen for ikke at finde den hårfine balance når du allerede har ramt muren er utrolig høj.

 Så husk at tage skoene af og tillad dig selv at hvile, slappe af og restituere når du har mulighed for det…. 

4 kommentarer:

  1. Så fint et billede.
    Men måske skal vi lære at at gå i den rette størrelse sko, i stedet for at klemme os ned i noget der ikke passer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må helt klart være målet - at flyve afsted og igennem dagen i de mest komfortable sko, der findes:)

      Slet
  2. En fin og rammende beskrivelse. Det er godt at kunne sætte præcise ord på, når andre ikke rigtig forstår.
    Som stress-udbrændt kan man jo endda komme ud for, at folk bliver fornærmede på én, fordi de tror, man blot er doven eller "sur". Så er det fint at kunne give en kort og illustrativ forklaring om tilstanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du nemlig ret i. Det er meget rart med en forklaring, som andre uvidende sikkert også kan relatere til. For det er virkelig svært at forklare hvordan mental udmattelse er. For dovenskab eller surhed er det jo laaaangt fra. Og udover at jeg pludselig ser mat ud i ansigtet, så er der ingen andre synlige tegn på, at jeg har opbrugt min mentale energi!

      Slet